Fotolexicon, 20e jaargang, nr. 35 (augustus 2003) (nl)Maartje van den Heuvel: Jannes Linders

To refer to this article use this url: http://journal.depthoffield.eu/vol20/nr35/f08nl/en

Abstract

"Geen mens te zien", kopt Vrij Nederland in 1990 over de foto’s van Jannes Linders in een tentoonstelling in het Rijksmuseum. Dit gegeven, samen met het feit dat de foto's met een technische camera zijn gemaakt, vindt fotografisch en journalistiek Nederland in de jaren tachtig het meest opvallend aan de fotografie van Jannes Linders. In een tijd dat in Nederland de sociaal-documentaire fotografie de boventoon voerde, baarde deze Rotterdamse fotograaf opzien met het invoeren van het genre van het stadslandschap. Nu het fotograferen van stedelijke en landschappelijke motieven met grootbeeldcamera's gemeengoed is geworden, heeft Linders zijn aandacht verlegd. In monumentale kleurenfotografie speelt hij een spel met ruimtelijke verhoudingen waarin een vooraanstaande rol is weggelegd voor de mens.